Skapa en köpupplevelse i världsklass med hjälp av kundinsikter
Dagens konsumenter är inte bara ute efter en bra produkt till ett bra pris – de förväntar sig också en positiv köpupplevelse. Men hur ska du veta vad kunderna vill ha?

Nyckeln till att skapa en bra köpupplevelse är kundinsikter. Med insikter om hur dina kunder tänker kan du agera utifrån deras behov och drivkrafter. Resurs har med hjälp av Kantar Sifo tagit fram rapporten Resurs Retail Report, där man frågade 4 110 personer om deras köp.
Hur viktig är då köpupplevelsen? Väldigt viktig, visade det sig. Av de kunder som angett att de är helt eller ganska nöjda med sin köpupplevelse säger 94 procent att det är troligt att de kommer att besöka butiken igen. Men bland de som hade en dålig eller ganska dålig köpupplevelse är det bara en fjärdedel som kan tänka sig att besöka butiken igen. Det lönar sig alltså att ha nöjda kunder.

Hur skapar man en bra kundupplevelse?
Den allra största lojalitetsdrivaren i fysiska butiker visade sig vara att kunden känner sig välkommen och uppskattad. I e-handeln hamnade smidighet och enkelhet i topp. Andra saker som skapar en bra kundupplevelse är trygghet, att kunna ställa frågor och få hjälp och att det är lätt att hitta en produkt som passar.

Vässa erbjudandet med hjälp av kundinsikter
När du nu vet vad kunder i allmänhet värderar, är det dags att ta reda på ännu mer om just dina kunder. Många företag har stora mängder data, men för att kunna dra fördel av det du vet behöver den struktureras. Ett CRM-system som kan knyta samman en kundklubb, betallösning, erbjudanden och olika medlemsförmåner är ett bra sätt att lära känna dina kunder. Med bonuserbjudanden till dina lojala kunder blir köpupplevelsen inte bara en transaktion, utan en relationsskapande upplevelse.
När dina lojala kunder blir medlemmar i kundklubben kan de samtidigt erbjudas ett kreditkort med förmånlig delbetalning, så att de kan betala sina inköp i lugn och ro. Till kortet kan du även koppla olika erbjudanden riktade till just den kundgruppen. Kanske kan de erbjudas gratis frakt eller olika rabatter hos dina samarbetspartners?
Analysera din e-handel för en bättre kundresa
Har du e-handel kan du få en massa data från olika analysverktyg. Du kan följa kundresan från det att kunden kommer in på din webbplats, klickar sig runt bland produkterna och slutligen väljer att slutföra, eller inte slutföra, ett köp. Genom analyser kan du ta reda på var i processen de hoppar av och vad du kan göra för att minska avhoppen. Kanske behöver du erbjuda smidigare betallösningar eller andra fraktalternativ?
För många val gör kunden missnöjd
Visst kan det vara lockande att ha ett gigantiskt sortiment, särskilt om du driver en e-handel. Men för många val och onödigt stort utbud skapar ofta osäkerhet hos kunden. Att fastna i att scrolla bland det stora utbudet av tv-serier på streamingtjänsterna är ett typiskt exempel på att för många valmöjligheter kan göra att man inte gör något val alls. Ett lagom stort urval av produkter som kunden vägleds genom ökar sannolikheten för köp och gör kunden nöjdare.
Använd kunddata för att få återkommande kunder
Slutligen, använd din data för att få dina kunder att komma tillbaka. Genom att analysera dina kunders köp kan du hitta segment, som du sedan kan skräddarsy erbjudanden till. Du kanske vet att kunder som köpt en bil, snart kommer att vilja köpa olika tillbehör till den. Med kundinsikter kan du följa med på kundresan och hålla dina kunder i handen hela vägen.