Mer lojalitetsskapande köpupplevelse när kunden får ”klämma och känna”
Här tittar vi närmre på hur handlare kan differentiera sin e-handel genom att snegla på köpbeteende i fysisk butik. Hur kan man ge sina kunder en upplevelse som ger en mer positiv köpupplevelse som också leder till fler återkommande kunder?

Att kunna ge en positiv köpupplevelse är på många sätt en grundläggande och självklar målsättning för att lyckas öka antalet återkommande kunder. I takt med att omni-handeln etablerat sig, blir det intressant att titta närmare på vad som idag bidrar till en positiv och lojalitetsskapande köpupplevelse när kunderna rör sig mellan fysiska butiker och e-handelsplatser.
Vår undersökning visar att nordiska konsumenter vill ha en mer inspirerande köpupplevelse, när man handlar på e-handelsplatser. Denna önskan finns i alla branscher, men är särskilt tydlig inom möbelbranschen.

Detta är det sammanlagda resultatet från Sverige, Norge, Finland och Danmark. Visar andel som skulle värdesätta en mer inspirerande köpupplevelse på e-handelsplatser.
Över 50 procent efterfrågar mer av möjligheten att ”klämma och känna”
När vi frågade nordiska konsumenter vad som bidrar till en positiv köpupplevelse visar undersökningen att 54 procent skulle uppskatta att på ett mer verklighetstroget sätt få upplevelsen av att ”klämma och känna” på produkter i samband med köp på en e-handelsplats.
På demografisk nivå såg vi att särskilt kvinnor i åldersgruppen 18-29 år inte bara har en stark efterfrågan av en mer inspirerande köpupplevelse, utan vill kunna uppleva produkterna på ett mer realistiskt sätt när de handlar via en e-handelsplats. Men önskemålet finns tydligt i alla åldersgrupper och här finns goda möjligheter att differentiera sig för de e-handlare som vill möta kundbehovet.
Rent konkret kan begreppet ”klämma och känna” till exempel handla om att genom filmklipp eller närbilder ge en upplevelse av närkontakt med varor, på en nivå som liknar det man upplever i fysiska butiker. Att som handlare lyckas ge sina kunder den upplevelsen blir en viktig del i den totala köpupplevelsen, som i sin tur bidrar till ökad kundlojalitet.

Önskan att ”klämma och känna” är tydlig i alla branscher
Resultatet visade också att konsumenters önskemål om att e-handlare exponerar produkter på ett sätt där man får känslan av att komma nära, ligger på över 50 procent, oavsett bransch. Starkast är önskemålet när det gäller hemelektronik, tätt följt av möbel- och heminredningsbranschen. Det är branscher som generellt sett kan anses ha ett väl inarbetat butikskoncept och som med fördel kan fundera över hur konsumenter skulle kunna tänkas vilja ha närkontakt med produkterna inom sin bransch, och på så sätt vässa sin omni-strategi. Branscher som redan idag har kommit längre med den typen av kommunikation på e-handelsplats, till exempel kläder och skor, kan fundera kring potential i att utveckla detta ytterligare som en del i att öka andelen återkommande kunder.

Detta är det sammanlagda resultatet från Sverige, Norge, Finland och Danmark. Visar andel som skulle värdesätta bättre möjligheter att "klämma och känna" på produkten, t.ex. genom fler närbilder, högupplösta filmer eller liknande.
Tips för en lojalitetsskapande köpupplevelse
- Fundera över hur konsumenterna vill ha närkontakt med produkten i din kategori. Är det ljudet som uppstår när handen glider över tyget? Är det känslan när man vrider programväljaren på tvättmaskinen?
- Ta reda på exakt var ”vill-ha-känslan” uppstår. Djup förståelse för köpbeteendet i kategorin är en framgångsfaktor när du utvecklar e-handelsplatsen.
- Låt dig inspireras av hur influencers och bloggare, t.ex. inom smink- och modebranschen, skapar content som presenterar och inspirerar konsumenter att lära känna produkten och överväga köp.
Detta är en artikel i en serie av trendundersökningar från Resurs.
Vi på Resurs är nyfikna på aktuella trender och vill bidra till handelns utveckling i takt med att konsumtionsmönster förändras. Därför har vi tillsammans med Kantar Sifo tagit fram en stor nordisk konsumentundersökning som bygger på 4 410 intervjuer genomförda i Norge, Danmark, Sverige och Finland.