Omnikanal - ett måste för att lyckas
Högre krav på säkerhet och enkelhet tillsammans med ökad internationell konkurrens har de senaste åren drivit utvecklingen inom handel. Ett omnikanalserbjudande är inte längre en konkurrensfördel utan en nödvändighet för att lyckas, speciellt ur ett betalperspektiv. Att som kund kunna röra sig fritt från en kanal till en annan ger ett sömlöst intryck, förbättrar köpupplevelsen och stärker på sikt relationen till varumärket.

Kundernas krav har blivit högre
Kraven från marknaden har förändrats på senare år. Det har blivit allt viktigare att tänka omni framförallt inom betalningar där kunden förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett var, när och hur kunden väljer att handla.
Handlare som framgångsrikt jobbar med omnikanal har listat ut hur man låter sina kunder använda deras kanaler oavsett i vilket skede eller inom vilken process de befinner sig.
Samspel mellan digitalt och fysiskt
Kunder förväntar sig numera att kunna beställa produkter på nätet och hämta eller återlämna varorna i en fysisk butik. Därför ser man att de som lyckas med att integrera den digitala och fysiska världen kommer ge kunderna en bättre shoppingupplevelse och stärka sin konkurrentskraft.
"36 % av alla 15–74-åringar vill kunna returnera sina onlineköp i den fysiska butiken.”
DIBS rapport om nordisk e-handel 2018
En friktionsfri värld
Ett smidigt erbjudande och en sömlös kundupplevelse är ett mål som blir allt viktigare för handlare, oavsett om man har en verksamhetsstrategi som inkluderar flera köpkanaler eller inte. Det är viktigt att leverera en trygg och friktionsfri shoppingupplevelse och smidiga betallösningar.
Dagens konsumenter ställer högre krav på att bli erbjudna samma betalsätt online som offline. Att erbjuda kunderna rätt betallösningar kan vara direkt avgörande för att lyckas med affären. I DIBS rapport om nordisk e-handel 2018 visar det sig exempelvis att hela 32 % av svenska konsumenter avbrutit ett köp för att önskat betalsätt inte funnits.
Samtidigt ser vi att 25 % av svenska konsumenter föredrar att betala via faktura när de handlar online. Att erbjuda samma trygga och enkla faktura- och delbetalning offline som online bör därför vara en självklarhet.
Köpupplevelse och trygghet i fokus
Genom att leverera en tydlig omnikanallösning med samma trygga och enkla betallösningar oavsett kanal kan e-handlare fokusera mer på kvalitativ försäljning och att skapa en bättre varumärkesupplevelse.