Omnikanal – bättre kundupplevelse med samma betalsätt i butik och online
Dagens konsumenter förväntar sig en sömlös kundupplevelse. De vill kunna röra sig obehindrat mellan fysiska butiker och e-handel. En av de viktigaste aspekterna är att erbjuda samma betalsätt oavsett vilken kanal kunden handlar i.

Du har säkert hört begreppet omni eller omnikanal, men vad betyder det egentligen? Ordet omni är latin och betyder ”alla” eller ”varje”. Kort sagt innebär omni att du inkluderar alla kanaler i en synkroniserad, kundcentrerad strategi i stället för att se varje kanal som en separat enhet.
Omnikanal ger sömlös kundupplevelse
Genom att integrera den fysiska och den digitala världen skapas en sömlös, enhetlig och friktionsfri shoppingupplevelse för dina kunder. Rent konkret kan det handla om saker som att kunna handla på nätet men hämta varan i en fysisk butik, att kunna beställa från butikens onlinesortiment även i den fysiska butiken och att kunna lämna tillbaka en vara som du köpt online i den fysiska butiken. En annan viktig aspekt är att du som kund blir erbjuden samma betalsätt i den fysiska butiken som du blir erbjuden om du handlar online.
Låt din kund välja betalsätt
Enligt den årliga undersökningen ”Sverige Betalar” har det visat sig att den största anledningen till att en kund avbryter ett köp är att den betallösning kunden vill använda sig av inte finns. Många kunder förväntar sig helt enkelt att få betala på det sätt som passar dem bäst. Om du kan erbjuda dem det så hjälper du era kunder samtidigt som du ökar er konvertering.
Här är några fördelar med sömlösa betallösningar:
- Avsluta ett påbörjat butiksköp hemma i lugn och ro. En kund som påbörjat ett köp i en fysisk butik, men känner sig osäker, kan få ett digitalt erbjudande skickat till sig via mejl eller sms. Sedan kan din kund i lugn och ro fortsätta köpet när det passar, med produkterna reserverade i den digitala kassan.
- Förbered kreditköpet i mobilen. Glöm krångliga papper och låt i stället kunden ansöka om kredit i sin mobiltelefon. Kunden kan ansöka hemma, på plats i butiken eller var som helst egentligen, och signerar säkert med sitt Mobila BankID.
- Låt kunden välja faktura och delbetalning både i butik och online. Dina kunder är vana vid att kunna välja faktura eller delbetalning när de handlar på nätet. Erbjud dem samma betallösningar även när de handlar i den fysiska butiken.
- Erbjud mobila betalsätt som Swish och Masterpass. Att betala med mobilen blir allt populärare. Inte minst i pandemitider är det smart att kunna betala utan att röra vid en kortterminal eller komma alltför nära andra människor. Swish och andra mobila lösningar är också perfekt om du bedriver handel utanför butiken, som exempelvis på en marknad eller ett homeparty.
Vägen till en bra kundupplevelse och omnikanal är datadriven
För att kunna skapa en så bra kundupplevelse som möjligt behöver du arbeta datadrivet. På så sätt kan du erbjuda det där lilla extra, som att exempelvis låta kundens senast valda betalningssätt komma upp vid nästa onlineköp. Ett datadrivet arbetssätt gör också att du kan anpassa era annonser vid onlineköp till exempel efter vad kunden har köpt tidigare eller vad som finns i varukorgen. Genom att göra det skapas en känsla av omtanke och att du känner din kund vilket i sin tur ger lojala och återkommande kunder.
Sammanfattningsvis
Genom en omnikanalstrategi har du möjlighet att få till en riktigt bra köp- och kundupplevelse där kunden kan välja det betalsätt som den föredrar och kan gå mellan dina olika kanaler, digitala som fysiska, på ett smidigt sätt. I rapporten ”Resurs Retail Report 2019 - Insikter för en positiv köpresa och lojala kunder” visade det sig att bara genom att kundens upplevelse flyttades från neutral till ganska bra så ökade antalet kunder betydligt som kunde tänka sig att besöka butiken igen. Fyra av tio i det köpstarka segmentet 30–49 år önskade sig fler flexibla betalningsalternativ i fysiska butiker. När det gäller e-handel ligger att köpet gick smidigt och enkelt i topp som lojalitetsdrivande faktor. Att erbjuda flexibla betalsätt som gör det smidigt och enkelt för kunden är alltså en framgångsfaktor för en bra kundupplevelse.