Öka er försäljning med nöjda kunder
Vad är det egentligen som gör era kunder nöjda och får dem att vilja handla mer? Tänk dig en kund som ska handla men inte har tillräckligt med pengar på kontot just då. Kanske skulle ett erbjudande om fler betalningssätt ändå göra att köpet känns rimligt och genomförbart för kunden. I den här artikeln tipsar vi om hur fler betalningssätt kan hjälpa till att öka er försäljning och samtidigt trygga er ekonomi.

Nöjda kunder kommer tillbaka
Det viktigaste för en kund vid ett besök i en fysisk butik eller en e-handel är upplevelsen av köpet. Hur var det? Kände jag mig välkommen och väl mottagen i butiken? Var det enkelt att handla? I undersökningen ”Resurs Retail Report 2019 – Insikter för en positiv köpresa och lojala kunder” kom det fram att en bra köpupplevelse och vetskapen om sitt köputrymme är två väldigt viktiga faktorer. Det bäddar för nöjda och lojala kunder som kommer tillbaka och som i slutändan gör att ni ökar er försäljning.

De två faktorerna köpupplevelse och köputrymme hänger tätt ihop. Vet man inte om sitt köputrymme infinner sig en känsla av osäkerhet och besvärliga tankar om man har råd, om man ska slå till med ett köp eller inte infinner sig. Till slut kanske man som kund tänker att man inte orkar ta beslutet nu eller helt enkelt bestämmer sig för att strunta i köpet. Det är alltså ett stort plus om ni exponerar era olika betalningsalternativ för era kunder så tidigt som möjligt under deras besök hos er.
Fördelarna med att erbjuda delbetalning – för er och era kunder
Om vi då ger oss in på en kunds köputrymme och ser hur ni som företag kan underlätta för kunden att se hur stort det verkligen är. Här är det, som vi sa förut, viktigt att tidigt i köpresan visa de olika betalningsalternativ ni erbjuder. Särskilt i branscher där kunderna inte väntar sig att det ska finnas fler betalalternativ. Vår undersökning visade att få kunder visste om att butiker inom till exempel sport- och klädbranschen hade fler betalningsalternativ. Där finns det mycket att vinna och en stor möjlighet för er att öka er försäljning.

För dig som företag kan delbetalning via en finansieringspart vara en stor fördel eftersom ni får in hela beloppet för köpet på kontot dagen efter köpet trots att kunden har längre tid på sig att slutbetala. Ni slipper helt enkelt stå för risken själva. Er finansieringspart gör det istället.
Räntefri avbetalning - skapa förtroende med tydlighet
Med delbetalning och krediter följer normalt sett avgifter och ibland ränta för kunden. Här kan du skapa förtroende och lojalitet hos kunden genom att vara tydlig med vad som gäller med eventuella avgifter om kunden väljer att avbetala sitt köp. Skriv gärna ut vad avgifterna motsvarar i effektiv ränta. På det sättet kan kunden göra en bra bedömning av ert erbjudande.
Sträva efter att göra det enkelt för kunden att ta del av era olika betalningsalternativ. Om kunden väljer att delbetala sitt köp så är det en stor fördel om det kan göras så smidigt och friktionsfritt som möjligt. Ta inspiration av olika appar som gjort köpresan enkel för sina kunder. Allt för att ge era kunder en så bra köpupplevelse som möjligt.
Köputrymme och betalningsalternativ – en sammanfattning:
- En kund som är medveten om sitt köputrymme får en bättre köpupplevelse och kommer med större sannolikhet att genomföra ett köp och återvända till butiken.
- Det är viktigt att erbjuda och visa olika betalningsalternativ såväl i fysiska butiker som på nätet eftersom det är något som kunden vill ha.