Nya regler kring marknadsföring av krediter i Sverige
Publicerad 3 februari 2025
Uppdaterat Implementering - 13 februari
På grund av ändringar i konsumentkreditlagen (2010:1846) för att motverka överskuldsättning införs nya krav vid marknadsföring av krediter. Vid marknadsföring eller erbjudanden av krediter ska en särskild upplysning visas för att informera kunden kring att kredit medför kostnader. Denna upplysning består av både text samt varningstriangel.
Här presenterar vi Resurs tolkning av direktiven och hur kraven kan implementeras i olika situationer. Informationen på denna webbplats (eller i detta dokument) tillhandahålls endast i informationssyfte och utgör inte juridisk rådgivning. Kontakta alltid en kvalificerad jurist för rådgivning anpassad till er specifika situation.
Resurs eftersträvar att all information ska vara korrekt och uppdaterad, men Resurs kan inte garantera att den alltid är fullständig, korrekt eller aktuell. Resurs ansvarar inte för eventuella fel, utelämnanden eller skador som kan uppstå genom användning av informationen här.
Konsumentverket tillhandahåller samtliga resurser som krävs för implementering av den särskilda upplysningen via denna länk, inklusive HTML-kod.
Lagändringen träder i kraft den 1 mars 2025 och rådande förslag är att Konsumentverkets föreskrift som reglerar den särskilda upplysningens utformning ska träda i kraft vid samma datum. Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning - Regeringen.se.
När är särskild upplysning nödvändig?
Upplysning nödvändig
Upplysning nödvändig på alla sidor där kreditgivning marknadsförs. Exempel:
- Delbetala med Resurs
- Delbetala 285:-/mån i 12 månader
Upplysning ej nödvändig
Upplysningen krävs endast om handlaren aktivt marknadsför ett kreditalternativ som betalningssätt och är ej nödvändigt om man istället skriver:
- Betala med Resurs
- Köp nu, betala med Resurs
- Resurs i kassan
Implementering
Produktlistning (PLP)
På PLP sidor där delbetalning marknadsförs är Resurs tolkning att man kan visa upplysning övergripande, som en banner. Berörda sidor: Landningssida, kategorisidor, sökresultat etc.
Viktigt att notera att upplysning visas i anslutning till att man marknadsför kredit.
1. Horisontell listning av produkter med prisexempel.
Se exempel på lösning
2. Vertikal listning av produkter med prisexempel.
Se exempel på lösning

Produktsida (PDP)
På PDP sidor där kredit marknadsförs är Resurs tolkning att upplysning kan exponeras genom en av följande lösningar:
1. I samband med att man visar ett fullständigt prisexempel för delbetalning.
Se exempel på lösning
2. Genom att marknadsföra “Köp nu, betala med Resurs” kan de fullständiga villkoren istället visas via en länk, där upplysning visas.
Se exempel på lösning

Sida som marknadsför krediter
Visa upplysning på sida där krediter marknadsförs tillsammans med ansökan orelaterat till köp.
Se exempel på lösning

Kassa
För sida där betalmetoder listas samt kredit marknadsförs är Resurs tolkning att upplysning behöver finnas tillgänglig i anslutning till betalmetoderna. Detta kan implementeras genom att skapa en upplysningssektion i kassan som gäller för alla betalmetoder.
Se exempel på lösning

Tryckt marknadsföring
Upplysningen måste finnas på såsom exempelvis tryckt material där kreditbaserade betalmetoder marknadsförs, såsom broschyrer, produktblad, direktreklam och planscher.
Förtryckt marknadsföringsmaterial från Resurs Bank som marknadsför krediter kommer att uppdateras med upplysningen. Om du har äldre material från Resurs Bank ska det kasseras senast 1 mars. Nytt material kommer att skickas ut från Resurs Bank.
Se exempel på lösning

Direkt- och telefonförsäljning samt radio- och podcastreklam
Vid marknadsföring som sker muntligen och där symbolen inte kan lämnas, såsom exempelvis vid telefonförsäljning, radioreklam eller podcasts, ska den ersättas av ordet ”observera”. Detta för att konsumenten ska uppmärksamma informationen och med enkelhet kunna särskilja den från andra inslag i marknadsföringen.