Vad innebär den statliga insättningsgarantin?
Varje kund, med undantag av vissa insättare enligt nedan specifikation, har rätt till ersättning för sin sammanlagda kontobehållning i banken med ett belopp som motsvarar högst 1 050 000 kronor. Riksgälden ska göra ersättningen tillgänglig för kund för utbetalning inom sju arbetsdagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda in.
Utöver detta belopp kan en kund få ersättning för vissa särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privatbostad, avgångsvederlag, försäkringsersättning med högst 5 miljoner kronor.
Följande insättare, eller utländska motsvarigheter, kan inte få ersättning från garantin: banker, kreditmarknadsföretag, försäkringsföretag, understödsföreningar, finansiella institut enligt lagen om bank- och finansieringsrörelse, värdepappersfonder eller alternativa investeringsfonder, pensionsfonder, landsting, kommuner eller statliga myndigheter.
Vilka insättare omfattas inte av den statliga insättningsgarantin?
Följande insättare kan inte få ersättning genom insättningsgarantin: banker, kreditmarknadsbolag, värdepappersbolag, försäkringsföretag, återförsäkringsföretag, tjänstepensionsföretag, understödsföreningar, finansiella institut enligt lagen om bank- och finansieringsrörelse, värdepappersfonder eller alternativa investeringsfonder, pensionsfonder, regioner, kommuner eller statliga myndigheter.
Var hittar jag mer information?
För ytterligare information kontakta Riksgälden.
Olof Palmes Gata 17, 103 74 Stockholm
Telefon: 08-613 52 00
E-post: ig@riksgalden.se
Läs mer om Riksgälden