Olika betalningssätt – erbjud kunderna valmöjlighet i butik och på nätet
Har du funderat på vilka betalningssätt ni ska erbjuda era kunder? Olika betalningssätt har olika fördelar och nackdelar – och det bästa brukar vara att erbjuda kunder valmöjlighet både i butik och på nätet.

Det vanligaste betalsättet i fysiska butiker är kortbetalning. Men ni kan också erbjuda kunderna att betala med faktura, delbetalning eller Swish. Att ge kunderna möjlighet att betala med faktura eller delbetalning är en stor fördel om du driver e-handel. Kunder vill kunna få hem varorna först och testa innan man betalar. Men att få betala lite i taget kan också vara en fördel i den fysiska butiken.
Olika behov av betalningssätt i olika branscher
Det är sällan som Swish används till större summor. Swish kan i stället på många sätt ersätta kontanter för små inköp och på platser där det är svårare att ha en vanlig kassa, som utomhus eller på mässor. När det gäller shopping – inköp av kläder, skor eller andra saker – är kortbetalning eller faktura vanligast. I branscher med något högre snittköp, som till exempel hemelektronik, bygghandeln eller möbelbutiker är delbetalning mer intressant.
Nya möjligheter med delbetalning
I dag är vi vana vid fasta månadsavgifter på allt från streamingtjänster till telefonabonnemang. Även om ni säljer varor och inte tjänster så kan ni erbjuda samma lösning för era kunder genom att presentera alla produkter inom en kategori med samma månadskostnad. Det som skiljer mellan varor i olika prissegment kan vara det antal månader som produkten betalas av. Det här sättet att presentera priser funkar utmärkt när det finns produkter av olika prisklasser i samma produktkategori.
Något som vi kan få se mer av i framtiden är abonnemangsliknande upplägg där kunden inte äger produkten. I stället ”hyr” kunden verktyg, möbler och andra saker som sedan kan bytas ut. Den här abonnemangsmodellen finns redan när det gäller glasögon och bilar, det vi kallar privatleasing. Hos optikern kan du teckna abonnemang för linser eller glasögon där både produkten (linserna eller glasögonen) och tjänsten (synundersökning och olika slags service) ingår. Syftet med abonnemangstjänster är att få kunderna att komma tillbaka – det vill säga att lojalisera sitt koncept.
Kostnader för olika betalningssätt
De olika betalningssätten är förknippade med olika kostnader:
- Kortköp kostar normalt dig som handlare en procentandel av beloppet, och i vissa fall även en fast kostnad per transaktion.
- Om du erbjuder Swishbetalningar betalar du ofta en fast månadskostnad samt några kronor per köp i transaktionskostnad.
- Om dina kunder kan betala via faktura betalar du ofta en viss procent på varje köp till fakturaföretaget, exempelvis Resurs.
- Delbetalning kan innebära avgifter och kanske ränta för konsumenten. Eftersom kunden ofta står för kostnaden blir delbetalning normalt sett kostnadsneutral för dig.
Fördelar och nackdelar med olika betalningssätt för dig som handlare
Fördelar | Nackdelar | |
Kortbetalning | - Eftersom det är det vanligaste betalsättet har i princip alla kunder ett kort.
- Enkelt att använda både i fysisk butik och på nätet. | - Transaktionskostnad för dig som handlare.
- Kunden måste betala direkt, vilket kan vara svårt vid större inköp eller akuta kostnader som bilreparationer. |
Swish | - Enkel lösning för mindre summor och när du säljer saker utanför den egna butiken, till exempel på en marknad. | - En viss kostnad för varje köp och en fast månadskostnad.
- Fungerar mindre bra för större summor eftersom många konsumenter har satt en begränsning för hur stora betalningar de kan göra med Swish. |
Faktura | - Gör tröskeln lägre för dina kunder att handla på nätet då de kan få hem varorna och testa innan de betalar.
- Bra vid akuta, dyrare inköp som till exempel hos veterinären eller tandläkaren. | - Transaktionskostnad för dig som handlare. |
Delbetalning | - Ett starkt säljverktyg som ökar försäljningen, framför allt när det gäller större inköp.
- Bra vid akuta, dyrare inköp. | - Tar lite längre tid att hantera än ett kortköp i en fysisk butik (men på nätet är delbetalningslösningar oftast smart integrerade i kassan). |
Att erbjuda betalningssättet delbetalning ger fler och större köp
Många handlare i dag förstår nyttan med att erbjuda kunder finansiering, som delbetalning. Köp som läggs på delbetalning har ofta högre pris och kunderna blir mer nöjda eftersom de handlar vad de faktiskt vill ha i stället för att begränsas av hur mycket pengar de just nu har i plånboken.
Kreditkort är ett annat sätt för kunden att få möjlighet att delbetala. Kreditkort är dock förknippade med höga räntekostnader för kunden och höga transaktionskostnader för butiken. Genom att erbjuda flexibla delbetalningslösningar som är mer fördelaktiga för både dig och dina kunder kan du också öka dina marginaler. Om kunderna väljer att delbetala sina större inköp i stället för att dra sitt kreditkort slipper du den höga transaktionsavgiften på kortbetalningar.
Kunderna handlar där de kan välja mellan olika betalningssätt
Genom att erbjuda delbetalning kan du hjälpa dina kunder med akuta kostnader som kan vara svåra att förutse, som när bilen går sönder eller en tand behöver lagas.
Om butiken saknar delbetalning är risken stor att ni missar tåget. Kunderna väljer ofta att handla där det finns smidiga och enkla betalningslösningar. Ibland är konsumenterna inte så känsliga för pris, utan de väljer helt enkelt den butik som har en bra finansieringsmetod även om produkten är dyrare.