Fem tips för ökad försäljning
Att jobba för ökad försäljning är någonting som de flesta företag och säljare ställer sig bakom. Men det är också lättare sagt än gjort. Därför har vi samlat fem smarta tips för att öka försäljningen.

Konkurrensen om kunderna är hög och företagen och kanalerna många. Men oavsett vad du säljer eller huruvida du driver E-handel eller en fysisk butik så är nyckeln till ökad försäljning oftast densamma – att nå nya kunder och att ha lojala befintliga kunder. Pris och produktutbud är självklart inte oviktigt i den ekvationen, men det är mjuka värden som är centrala för att skapa en positiv säljupplevelse och återkommande köpare. I korta drag innebär det att du behöver se över kundresan och säkerställa att du har skapat en välkomnande och vägledande köpupplevelse som erbjuder alternativ.
Öka försäljning med en genomtänkt kundresa
- 1. Välkomna kunden med en tydlig identitet
Välkomnandet bör vara en central del av ditt servicekoncept, då förmågan att få kunden att känna sig välkommen och uppskattad driver lojalitet mer än något annat. När du välkomnar kunden bör du också se till att du ha en tydlig varumärkesidentitet, vilket ger kunden en känsla av igenkänning och gemenskap, som i sin tur stärker välkomnandet och även lojaliteten. Cirkeln är sluten, kan man säga.
- 2. Skapa en inspirerande upplevelse
Var tredje kund vill ha en inspirerande upplevelse när de handlar. Det gäller framför allt dig som verkar inom branscher som möbler och heminredning (där nästan 47 % önskar en mer inspirerande köpupplevelse) men också inom områden som byggvaror och trädgård. Du kan skapa inspiration på många olika sätt beroende på vilket bransch du verkar inom, men viss vägledning kan vara att fokusera på färger, bildspråk och symbolik, samt ljud och dofter om du driver en fysisk butik.
- 3. Vägled genom köpflödet
När du vill sälja behöver du sätta dig i kundens skor. Hur upplever du själv köpflödet? Hur ser dina kunders köp-beteende ut? Fråga ut kundtjänst, läs igenom era recensioner och analysera den data ni samlat in. Det är ditt jobb att vägleda kunden genom sitt köp så du behöver ha koll på läget. Några generella råd är att ha ett väl utvalt utbud som frontar i din butik eller online. Se till att utbudet känns relevant och håll det levande. Under kundresan kan du även arbeta med rekommendationer, antingen genom digitala annonser eller att du vägleder din kund genom butiken.
- 4. Erbjud olika betalningsalternativ
Under kundens köpprocess är det också bra om du informerar om köputrymmet. Det innebär att du genomgående erbjuder och exponerar olika betalningsalternativ för kunden - som exempelvis kortbetalning, faktura, Swish eller direktbetalning. Detta eftersom det är någonting kunden ofta efterfrågar men sällan ber om, varför du som säljare med fördel kan inleda det samtalet. En kund som är medveten om sitt köputrymme får då en bättre och tryggare köpupplevelse. Kunden kommer dessutom med större sannolikhet att genomföra ett köp samt återvända till butiken - det gäller i såväl fysiska butiker som på nätet.
- 5. Håll kvar kontakten efter köpet
Det är lätt att endast jaga nya kunder när du vill öka din försäljning, och det är också bra, men glöm inte att underhålla de du redan har. Det mest kostnadseffektiva sättet att skapa mer- och korsförsäljning är faktiskt genom att nå ut till dina befintliga kunder. Du kan skicka ut nyhetsbrev eller post med erbjudanden och kundförmåner, eller skapa utrymme för dina lojala kunder att recensera sina köp. Det är viktigt att inte glömma bort att dina befintliga kunder också är dina bästa säljare.