Att driva företag i corona-tider
Vi lever i speciella tider och kan nog räkna med att många av förändringarna vi ser kommer att finnas kvar även efter att vi får tillgång till ett vaccin mot covid-19. Företag som snabbt anpassar sig och tänker nytt kommer att klara både den här och framtida kriser bättre än andra.

Investera i bra digital teknik
Corona har fått både företag och privatpersoner att ändra sina vanor. Vi är nog många som tidigare gått till jobbet även om vi varit lite krassliga men som nu stannar hemma tills vi vet att vi är friska och inte riskerar att smitta någon annan. Vi lever i en tid när allt fler kan sköta sitt arbete hemifrån och det är nog många som upplever att stressen minskat och produktiviteten ökat när man kan lägga upp sin dag mer fritt.
Fler och fler möten kan ske online vilket ofta sparar tid och gör dem mer effektiva. Dessutom är det ett bra sätt att dra ner på kostnader för resor och eventuella hotellvistelser. Investera i bra teknik för onlinemöten och utbilda dina anställda så att alla känner sig bekväma att använda den. Se det som en långsiktig investering och en besparing över tid.
E-handel gynnar butiker och restauranger
För verksamheter som kräver att kunderna kommer till dem är det förstås extra svårt att hantera effekterna av corona. Restauranger och caféer måste begränsa antalet gäster och mindre butiker kan ha svårt att hjälpa kunderna hålla avstånd.
Kanske kan du erbjuda take-away eller hemleverans? Kan du starta en onlinebutik för att sälja dina produkter? Det finns många mer eller mindre färdiga lösningar för dig som vill bedriva e-handel i lite mindre skala.
Sprid riskerna
Det är viktigt att tänka på att sprida riskerna. Ett mindre företag med få kunder blir extra sårbart i sådana här tider. Det kan löna sig att inspireras av andra. En del företag har arbetat aktivt med att hitta nya kundgrupper och vissa har passat på att etablera sig på en ny marknad. Vi vet inte hur länge corona kommer vara en del av vår vardag eller hur samhälle och vanor kommer förändras på sikt. Fundera på hur du kan anpassa ditt erbjudande så att du kan hålla ut i längden.
Ta hand om dina kunder
Många av dina kunder påverkas säkert också av corona och kan ha mindre köputrymme. Utvärdera vilken typ av kunder du har och fundera på hur krisen kan påverka deras köpbeteende. Visa att din produkt håller i längden och se över bytesrätt och betalningsmetoder för att göra köpet tryggare. Ta reda på vad dina kunder oroar sig över och bemöt oron, så skapar du långsiktiga relationer som kommer vara även efter att krisen är över.
Se till att ge kunderna bästa möjliga förutsättningar att betala i tid, för dyrare varor kan delbetalningar vara en bra lösning.
Ta hand om dina anställda
Det är naturligt att känna oro för sin anställning och försörjning när man vet att många verksamheter har det svårt. Var transparent med dina anställda och håll dem informerade om läget. Berätta vilka besparingar ni gör och vilka effekter de förväntas ge. Alla hanterar kriser på olika sätt
Det kan vara en bra idé att skicka ut veckobrev eller kalla till regelbundna möten (gärna online om ni är många) där personalen ges möjlighet att ställa frågor. Underskatta inte vikten av att få ses, även om det bara är i ett videomöte. Många saknar de sociala kontakter som umgänget med kollegorna ger när de jobbar hemifrån i större utsträckning.
Se över dina kostnader
Precis som vid en lågkonjunktur är det extra viktigt att gå igenom företagets kostnader och dra ner på sådant som inte är nödvändigt. Det kommer en tid efter corona och kanske kan man avstå vissa tjänster under en tid. Det kan också vara bra att vänta med utdelningar och avboka resor eller utbildningar tills vidare.
Avvakta med större investeringar men se till att inte sätta all marknadsföring på paus, du behöver hitta nya kunder och visa befintliga att företaget kommer finnas kvar på sikt.