Resurs Bank Delårsrapport januari-juni 2024

– Vårt ökade fokus på Payment Solution fortsatte under kvartalet och samarbetet med Jula har framgångsrikt lanserats. Samtidigt är kreditförlustreserveringarna på en förhöjd nivå.

– Det rapporterade nettoresultatet för det första halvåret 2024 uppgick till 62MSEK.

– Resurs fortsätter att fokusera på kärnverksamheten och arbetar intensivt med att uppdatera den långsiktiga strategiska planen i linje med den strategiska riktning som presenterades under det första kvartalet. Det är tydligt för mig att Resurs står inför en förändringsresa som kommer att kräva investeringar för att uppgradera IT-systemen och utveckla nya produkter. Tillsammans med Resurs ledningsgrupp och medarbetare är jag övertygad om att denna riktning är det bästa för Resurs långsiktiga utveckling.

Magnus Fredin, VD Resurs Bank och koncernchef Resurs Holding

1 januari – 30 juni 2024*

• Utlåning till allmänheten var stabil och uppgick till 39 733 MSEK (39 604)
  • Rörelsens intäkter ökade med 4% till 1 780 MSEK (1 720)
  • K/I före kreditförluster uppgick till 47,2% (40,6%), exklusive jämförelsestörande poster 43,2%
  • Resultat före kreditförluster uppgick till 939 MSEK (1 022), exklusive jämförelsestörande poster 1 012 MSEK
  • Kreditförlustnivån ökade och uppgick till 4,3% (2,9%), reserveringarnas nivåer förbättrades under slutet av det första halvåret
  • Rörelseresultatet minskade till följd av de högre kreditförlusterna och uppgick till 86 MSEK (473), exklusive jämförelsestörande poster 159 MSEK

* Vissa nyckeltal som anges i denna rapport är inte upprättade i enlighet med IFRS eller kapitaltäckningsregelverket, d.v.s. alternativa nyckeltal. Beräkningar och avstämning mot information i de finansiella rapporterna av dessa nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiella rapporter.

FÖR MEDIAKONTAKTER
Måns Renntun, Chief Communication & Marketing Officer, +46-709-849620, mans.renntun@resurs.se

18 juli 2024