Var uppmärksam på bedrägeriförsök!
Resurs kontaktar aldrig dig via e-post, telefon eller SMS för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter eller identifiera dig med BankID. Om du får ett SMS eller blivit uppringd, kontakta vår kundservice.
Läs mer om integritet och säkerhetVad behöver du hjälp med?
- Start
- Är sparpengarna skyddade av insättningsgarantin?
Är sparpengarna skyddade av insättningsgarantin?
Alla våra sparkonto är skyddade av insättningsgarantin. Våra kunders sparande är skyddade eftersom våra sparkonto omfattas av den statliga insättningsgarantin.
Detta innebär att om en bank försätts i konkurs garanteras varje kund att få ersättning upp till 1 050 000 SEK för sin sammanlagda behållning i banken på konton som omfattas av insättningsgarantin.
Insättningsgarantin gäller per person och institut. Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn räknas varje person för sig.
Exempel: Två personer delar på ett konto. De kan få upp till 1 050 000 kronor var från deras gemensamma konto. Har personerna ytterligare konton i samma institut kan de ändå inte få ut mer än 1 050 000 kronor per person.
Ersättningen betalas ut av Riksgäldskontoret inom tre månader från den dag banken försätts i konkurs. Läs mer på Riksgäldens hemsida.
Maxbelopp för våra olika sparkonto hittar du i dina kontovillkor.
Liknande frågor
Kontakta oss
Chatta med Louise
Vår chatbot Louise är alltid tillgänglig för att hjälpa dig med vanliga frågor – snabbt och enkelt!
Chatta med en handläggare?
För snabb och personlig hjälp är du välkommen att chatta direkt med en handläggare. Logga in på onlinebanken så hjälper vi dig gärna vidare med dina frågor eller ditt ärende.
Chattens öppettider:
Mån–fre: 08–18
Lör–sön: 10–14
App och onlinebanken
I vår app och på onlinebanken kan du enkelt utföra majoriteten av dina ärenden. Du kan bland annat:
- Hantera dina fakturor
- Se saldon och transaktioner
- Aktivera betalningsfri månad
- Göra kortinställningar
- Spärra kort
Logga in på onlinebanken eller ladda ner Resurs app.
iOS

Android

Blanketter och dokument
Här har vi samlat aktuella dokument, blanketter och villkor för att du enkelt ska kunna hitta det som gäller.
Till våra blanketterTrygg kundkontakt
Trygg Kundkontakt är en märkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler. Märkningen delas ut av Kontakta.se, som företräder företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och i digitala kanaler.

Telefon
Telefon: 0771-11 22 33
Öppettider telefon:
Mån–fre: 09–17
Lunchstängt: 12–13
Telefon Ellos lån: 0337-24 21 10
E-post: kundservice@resurs.se
Med hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post. Vi rekommenderar i första hand att du chattar med oss eller ringer, så hjälper vi dig gärna där.