Var uppmärksam på bedrägeriförsök!
Resurs kan kontakta dig via telefon, SMS eller e-post för att ge dig information eller erbjudanden om våra produkter. Men vi ber dig aldrig att lämna ut personliga inloggningsuppgifter eller att identifiera dig med BankID i dessa kontakter. Om du är osäker på ett samtal eller meddelande – kontakta vår kundservice.
Läs mer om integritet och säkerhetVad behöver du hjälp med?
- Start
- Vad är en betalningsanmärkning?
Vad är en betalningsanmärkning?
Den som inte betalar sina räkningar i tid kan få en betalningsanmärkning. Det kan i sin tur försvåra möjligheten att exempelvis få lån, bli anställd, hyra en lägenhet eller teckna ett mobilabonnemang.
Har du en skuld hos Kronofogden innebär det inte att du per automatik får en betalningsanmärkning. Det beror istället på vem du är skyldig pengar. Man skiljer mellan allmänna och enskilda mål:
Skulder till allmänna mål, det vill säga till stat eller kommun, kan lämnas direkt för indrivning till Kronofogden. Det kan till exempel gälla böter, studieskulder, obetalda skatter, TV-avgifter och underhållsstöd. Så snart skulden är registrerad i Kronofogdens register får kreditupplysningsföretagen kännedom om detta och registrerar i sin tur en betalningsanmärkning.
Skulder till enskilda mål, det vill säga till privata fordringsägare som hanterar exempelvis kontokort, hyror, och banklån, drivs inte in direkt av Kronofogden.
En betalningsanmärkning kan grundas på följande:
Kronofogden har fått ett uppdrag om att driva in pengar
Missbruk av dina personliga krediter och/eller banklån och/eller hypotekslån
Skuldsaneringsbeslut
Restförda avgifter och skatter
Utmätningsförsök
Uppgifter av det här slaget samlas in av kreditupplysningsföretag, som får dem framför allt från olika myndigheter, bland annat Kronofogden.
Denna text utgör endast allmän information och skall inte betraktas som juridisk rådgivning eller användas som sådan. Det kan förekomma att materialet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. All användning av informationen sker på användarens egen risk.
Liknande frågor
Kontakta oss
Chatta med Louise
Vår chatbot Louise är alltid tillgänglig för att hjälpa dig med vanliga frågor – snabbt och enkelt!
Chatta med en handläggare?
För snabb och personlig hjälp är du välkommen att chatta direkt med en handläggare. Logga in på onlinebanken så hjälper vi dig gärna vidare med dina frågor eller ditt ärende.
Chattens öppettider:
Mån–fre: 08–18
Lör–sön: 10–14
App och onlinebanken
I vår app och på onlinebanken kan du enkelt utföra majoriteten av dina ärenden. Du kan bland annat:
- Hantera dina fakturor
- Se saldon och transaktioner
- Aktivera betalningsfri månad
- Göra kortinställningar
- Spärra kort
Logga in på onlinebanken eller ladda ner Resurs app.
iOS

Android

Blanketter och dokument
Här har vi samlat aktuella dokument, blanketter och villkor för att du enkelt ska kunna hitta det som gäller.
Till våra blanketterTrygg kundkontakt
Trygg Kundkontakt är en märkning för etiska kundkontakter i syfte att vägleda konsumenter och kunder till företag som erbjuder seriös försäljning och kundservice via telefon och digitala kanaler. Märkningen delas ut av Kontakta.se, som företräder företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning via telefon och i digitala kanaler.

Telefon
Telefon: 0771-11 22 33
Öppettider telefon:
Mån–fre: 09–17
Lunchstängt: 12–13
Telefon Ellos lån: 0337-24 21 10
E-post: kundservice@resurs.se
Med hänsyn till banksekretess och din säkerhet besvarar vi inga kontospecifika frågor via e-post. Vi rekommenderar i första hand att du chattar med oss eller ringer, så hjälper vi dig gärna där.