Resurs står bakom Svårlurad
Tillsammans mot bedrägeri
Bedrägeriförsöken ökar i Sverige och har blivit ett allt större samhällsproblem. Det är svårare och svårare att genomskåda skickliga bedragare.
Resurs står därför bakom Svårlurad, ett initiativ framtaget av Sveriges banker och Svenska Bankföreningen med syfte att sprida kunskap och ge dig som kund tips på hur du ska bli just svårlurad. Vi på Resurs värnar om dig och din säkerhet. Här på denna sida berättar vi om vad du bör vara extra uppmärksam på samt ger dig tips och råd om hur du kan skydda dig själv.
Vanliga metoder
Allt fler människor råkar ut för bedrägeri och metoderna ändras hela tiden. Äldre personer är extra utsatta eftersom bedragare många gånger riktar in sig mot denna grupp, som förutom den ekonomiska skadan ofta känner stor skam över att ha blivit lurade. För att du ska kunna skydda dig och dina närstående vill vi nämna några vanliga metoder som du kan vara uppmärksam på.
- Det är vanligt att bedragaren utger sig för att ringa från din bank, polisen, en myndighet eller påstå sig vara en närstående.
- Det är vanligt att bedragare manipulerar telefonnummer. De kan få det att se ut som att det är exempelvis banken som ringer.
- Det är vanligt att bedragare försöker stressa dig. Exempelvis genom att påstå att du är utsatt för en situation som måste åtgärdas omedelbart.
- Det är vanligt att försök till bedrägeri sker via telefon, men även via sms, sociala medier eller e-post. Det kan också ske genom att de knackar på hemma.
Vanliga situationer
Telefonbedrägeri
Du får ett samtal från någon som vill hjälpa dig med att stoppa en transaktion som håller på att ske från ditt konto. Uppringaren säger att det är brådskande och ber dig att logga in med BankID eller säkerhetsdosa för att lösa problemet. Stopp! Någon försöker lura dig.
Kom ihåg! Lägg på om samtalet gör dig obekväm, känns konstigt eller stressande.
SMS-bedrägeri
Du får ett sms från någon som verkar tillförlitlig och uppmanas att klicka på en länk, ringa någon eller ta emot ett samtal. Stanna upp! Följer du instruktionerna ger du ut personlig information som används i syfte att bedra dig.
Kom ihåg! Var uppmärksam på avsändaren, språket och klicka inte på länkar eller ring upp okända nummer på någons uppmaning.
Hembesök
Någon ringer dig och du tror att det är polisen. Personen säger att det just nu pågår ett antal stora stölder i ditt bostadsområde och säger att de kan hjälp dig säkra ditt hem. Det enda du behöver göra är att öppna dörren åt en kollega som kommer om några minuter.
Stanna upp! Någon försöker lura dig.
Saker en bedragare kan påstå
- Att de ska stoppa ett pågående bedrägeri på ditt konto/kort
- Att de kan hjälpa dig med din skatteåterbäring
- Att de ska ge tillbaka pengar som du blivit lurad på
- Att du har vunnit pengar
- Att en närstående har råkat ut för en olycka och behöver din hjälp
- Att din dator har fått virus/andra problem som de kan hjälpa dig med
- Att du ska ladda ner en programvara för att förhindra en pågående virusattack
- Att de ska lämna ut ett paket till dig
Har du blivit utsatt för bedrägeri? Kontakta din bank omgående och polisanmäl alltid ett försök till bedrägeri. Ring Polisen på 114 14.
Resurs samarbete med Svårlurad
Svårlurad är en informationskampanj och ett initiativ framtaget av Sveriges banker och Svenska Bankföreningen med syfte att uppmärksamma och motverka organiserade bedrägeribrott som blivit ett växande samhällsproblem.
Som bank värnar vi om din säkerhet och att du får tillgång till kunskap som kan skydda dig från att bli utsatt från bedrägeri. Just därför står Resurs för andra året i rad bakom initiativet Svårlurad, med förhoppningen att minska antalet utsatta.
Hur Resurs arbetar med säkerhet
Din säkerhet är viktig för oss på Resurs och vi arbetar ständigt för att göra ditt besök hos oss så säkert och tryggt som möjligt. Du kan alltid ta del av hur vi som bank förhåller oss till de regler och förordningar som finns, exempelvis hur vi hanterar dina kunduppgifter och hur banksekretess fungerar.